Support

Yale Doorman L3

Ofte stillede spørgsmål om Yale Doorman L3

Her kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål om Yale Doorman L3. Du kan også prøve at kigge på vores side om fejlfinding af Yale Doorman L3, eller ringe til os, hvis du har brug for personlig support.

Yale Doorman L3 support videoer

Vi har flere support videoer, der hjælper dig med installation og opsætning af de nye Yale Doorman L3

Alt du behøver vide om Yale Doorman L3

Hvilke versioner findes der af Yale Doorman?

V1

Den første version af Yale Doorman blev solgt fra august 2011 til og med april 2013. V1 har ingen synlig markering, der viser, at det er en V1 model.

V2

Den anden version af Yale Doorman blev lanceret i april 2013. På det udvendige langskilt er den markeret med V2 under håndtaget. Til forskel fra V1, kan V2 integreres med alarmsystemer fra vores partnere ved hjælp af et radiomodul. 

V2N

V2N versionen af Yale Doorman blev lanceret i april 2016. På det udvendige langskilt er den markeret med V2N under håndtaget. V2N bruger dråbeformede nøglebrikker, der fås i farverne sort, gul og lilla.

L3 – den nyeste version af Yale Doorman

Yale Doorman L3 blev lanceret i slutningen af 2020. Låsen kan integreres med Yale Access-appen og kobles til dit smart home.

Om nøglebrikker

  • Hvis du har en Yale Doorman V1 eller V2, og du køber en V2N eller en L3, så kan du fortsætte med at bruge dine gamle nøglebrikker.
  • Nøglebrikken til V2N fungerer kun til en V2N lås, hvorimod den forrige rektangulære nøglebrik fra V1 og V2 fungerer til alle versioner af Yale Doorman.
  • Til Yale Doorman L3 kan du bruge op til 30 nøglebrikker. Hvis du har et system med flere låse og kombinerer L3 og V2N, kan maksimalt 6 af nøglebrikkerne bruges til de låse, der er en V2N model.
Kan jeg selv installere Yale Doorman L3?

Ja, Yale Doorman er designet til en nem og enkel installation. Udførlig installationsguide og brugermanual medfølger. Du kan også se vores Yale Doorman installationsvideo her.

Hvis du ikke vil installere Yale Doorman selv, kan du få en af vores forhandlere til at installere den for dig. Du kan finde en forhandler nær dig her

Hvilke værktøjer har jeg brug for til at installere min Yale Doorman L3?

For at installere Yale Doorman på en standarddør har du brug for en stjerneskruetrækker i størrelse PH2 og en bidetang. Hvis du skal installere Yale Doorman på en ældre dør, kan du også få brug for et stemmejern eller en fil. Du kan se vores Yale Doorman installationsvideo her.

Hvor mange nøglerbrikker og koder kan jeg have til min Yale Doorman L3?

Du kan have 30 nøglebrikker eller brugerkoder tilsuttet din lås.


Hvis du har din Yale Doorman integreret med et alarmsystem bruges den ene plads til integrationen, og du kan derfor kun have 29 brikker eller koder registreret. 

Hvad har jeg brug for for at kunne styre Yale Doorman L3 i en app?

Yale Doorman L3 kan bruges med Yale Access App uden ekstra tilbehør. Låsen og mobilen kommunikerer direkte via BLE (Bluetooth) Hvis du har adgang til internetforbindelse og WiFi derhjemme, kan du også oprette forbindelse til Yale Connect Wi-Fi og få adgang til alle appens funktioner, selvom du ikke er hjemme. Ud over Yale Access tilbydes der flere integrationer til låsen fra vores partnere. For at det skal fungere, har du brug for tilbehør fra hver integrator. 

Find en forhandler nær dig her.

Hvordan tilslutter jeg Yale Doorman L3 til en app?

Yale Doorman L3 kan tilsluttes / integreres med en række forskellige integratorer. Søg efter oplysningerne på de respektive intro-sider eller Apps. Yale Access App er inkluderet i de fleste varianter.

Download appen og følg vejledningen trin for trin.

Kan jeg bruge den samme nøglebrik til flere forskellige låse?

Ja du kan. Hvis du bruger de ældre dråbeformede nøglebrikker til Yale Doorman V2N, gælder følgende begrænsning: Et nøglebrik kan bruges på op til seks forskellige Yale Doorman. Du skal dog verificere hver brik 3 gange på hver lås, inden du går videre til den næste (Se "Hvordan bekræfter jeg mine nøglebrikker?"). Hvis du bruger de nye ovale nøglebrikker (racerbane), der fulgte med din Yale Doorman L3, er der ingen grænse for, hvor mange låse du kan bruge din nøglebrik til.

Skal jeg have en kode til min nøglebrik?

Nej, det behøver du ikke. Generelt kan du selv bestemme, om du vil bruge kun nøglebrik eller nøglebrik + kode. Nogle alarmintegrationer kræver dog en kode til nøglebrikken, hvis du ønsker at slå alarmen fra samtidig med, at du låser op. 

Hvad er "udesikker"?

Der er en funktion i låsen, der gør det umuligt at låse op med vrideren indefra. Udesikker bruges, når du ikke er hjemme. Når en lås er udesikker, er der låst, så der skal bruges nøglebrik eller kode for at åbne fra udvendig side. Døren kan kun låses op med gyldig kode eller nøglebrik fra udvendig side og med fjernbetjening fra både indvendig og udvendig side. Udesikker deaktiveres automatisk, når døren låses op og åbnes.     

Hvordan aktiverer jeg "Udesikker"?

Åbn døren, og skub låsefallen ned. En stemme giver nu en instruktion om at aktivere med en nøglebrik. Læg nøglebrikken mod låsen, og hvis du har en kode til din nøglebrik, skal du indtaste denne. Du kan også aktivere udesikker via appen.

Hvordan fungerer automatisk låsning?

Efter døren er låst op, låser den igen efter 10 sekunder. Efter at døren lukkes, låser den efter 2 sekunder.

Kan jeg have min Yale Doorman L3 på min yderdør?

Ja, Yale Doorman er specifikt udviklet til at kunne klare de skandinaviske vejrforhold, da den har en IP55 klassificering. Du kan læse her hvad en IP55 klassificering betyder.

                                                                                         
Yale Doorman har en UV-beskyttet overflade, som gør, at den tåler sol og fugt i længere perioder.                                                                                                     
Det er vigtigt, at du holder indersiden af låsen tør og varm.      


Tip! Se dog også vores spørgsmål og svar om, hvordan temperaturændringer kan påvirke din dør, selvom selve låsen ikke påvirkes.

Hvordan verificere jeg en nøglebrik på låsen?

Du behøver kun verificere nøglebrikker på låsen, hvis du bruger de ældre dråbeformede nøglebrikker. Hold nøglebrikken tre gange hen foran læseren, til den blinker grønt. Den skal blinke grønt efter hver gang du har holdt brikken hen foran læseren, Hvis du har flere Yale Doorman og vil bruge de samme nøglebrikker til alle, er det meget vigtigt at verificere nøglebrikker i den rigtige rækkefølge. Det er ikke muligt at programmere nøglebrikkerne i dør 1 og derefter fortsætte direkte til dør 2 og derefter starte verificering i dør 2. 

Jeg har en dobbeltdør, passer Yale Doorman L3 i den?

Det kommer an på dobbeltdørens design. Følgende tre punkter skal være opfyldt:

  1. Den aktive dør skal opfylde samme krav som en enket dør.                                                   
  2. Den passive dør skal kune låses.                                                       

Hvis en eller flere af disse punkter ikke er opfyldt, så passer Yale Doorman ikke til dobbeltdøren. 

Hvor meget koster Yale Doorman L3?

Det er vores forhandlere, der vælger, hvad låsen skal koste. Vores tip er at besge en Yale-forhandlere i dit lokalområde og spørge dem, hvad de kan tilbyde. Du kan søge efter den nærmeste Yale-forhandler her på hjemmesiden.

Hvordan rengør jeg min Yale Doorman L3?

Til rengøring bruges en fugtig blød klud med en mild sæbeopløsning. Der må ikke benyttes opløsningsmidler eller slibende rengøringsmidler, da dette kan ødelægge produktets beskyttende overflade. I dette tilfælde frafalder garantien.

BEMÆRK: Undgå rengøringsmidler, der angiver på etiketten, at de fjerner pletter og rust, eller at de indeholder syre eller ætsende midler.

Hvad har jeg brug for for at kunne indgive en reklamation?

Sørg for, at du først foretager fejlfinding på egen hånd, så det ikke er noget let, du kan ordne selv. Brug denne FAQ eller følg installationsvejledningen en gang til.


Du skal reklamere hos den forhandler, hvor du har købt Yale Doorman. Ved en eventuel reklamation skal der fremvises gyldig købskvittering. Reklamationen skal indsendes senest 2 måneder efter at eventuel fejl er opdaget.

Hvor længe gælder garantien?

I Danmark er garantiperioden for Yale Doorman 2 år. Hvis din Yale Doorman går i stykker inden for reklamationsperioden, så kontakt forhandleren hvor du har købt den for at oprette en reklamationssag.

For at garantien skal gælde skal følgende være opfyldt:

  1. Produktet skal være installeret korrekt og vedligeholdt i henhold til installationsmanualen.
  2. Produkter må ikke være modificeret på nogen måde. I så fald bortfalder garantien.

Vær opmærksom på, at produktgarantien kun gælder produktionsfejl og ikke fejl, der er opstået af fx installationsfejl eller misligeholdelse. Først efter at reklamationen er blevet godkendt kan du modtage et erstatningsprodukt.

Yale kan ikke holdes ansvarlige for eventuelle tab grundet, at Yale Doorman ikke fungerer
- Uanset om det er direkte eller indirekte følgeskader.                 

         
Denne garanti gælder på på Yale Doorman, der er købt og installeret i Danmark.  

Hvordan ændrer jeg indstillingerne på min Yale Doorman L3, når den er integreret?

Du ændre indstillinger for låsen i appen fra den udbyder, du bruger. For eksempel. Yale Access App.

Jeg overtager et hjem med en Yale Doorman L3. Hvad skal jeg være opmærksom på?

Det er vigtigt at slette alle gamle brugerdata. Gør dette via en nulstilling til fabriksindstillinger, hvilket er beskrevet her i  denne FAQ, hvordan du gør. Hvis du får en Yale Connect Wi-fi med købet, er det vigtigt, at sælgeren også afinstallerer den i deres Yale Access App. Installer derefter Yale Access App på din egen mobil, og følg vejledningen, så er låsen tilknyttet dig.

Hvis låsen er forbundet med andre integrationer, er de ofte forbundet med abonnementer. Hvis du er i tvivl, skal du bede sælgeren om at fjerne eventuelle moduler og foretage en nulstilling til fabriksindstillinger og lade låsen være i standalone-tilstand med en masterkode, som du derefter udskifter.

Yale Access App ønsker, at jeg opdaterer låsen

Vi opdaterede løbende softwaren i Yale Doorman L3 og Connect Wi-Fi.

Hvis ny software er tilgængelig, vises en meddelelse i din Yale Access App, når du låser/låser op med mobilen. Dette kan også ske, når du geninstallerer låsen. En ny software kan være frigivet i den tid, produktet var på lager i. Lad opdateringen gennemgå trinene med mobilen nær låsen. Opdateringen sker via mobilens BLE (Bluetooth) For større opdateringer kan det tage op til 10 minutter. Låsen spiller en hilsen, når opdateringen er færdig. Alle brugerdata forbliver uændret efter opdateringen.

Jeg får en fejlmeddelelse, når jeg låser eller låser op

Yale Doorman L3 er en avanceret smart lås, og sensorer holder styr på de forskellige dele af låsen. Nogle gange kan du få advarsler, når du låser eller låser op.

Her er de mest almindelige:

  • Låsning fungerer ikke. Advarselssignal og en talt besked. Årsag. Døren er ikke helt lukket, og låseriglen har ikke låst helt. Tryk på døren, og lås den igen. Hvis dette er et tilbagevendende problem, skal du kontrollere, at der ikke er grus og snavs ved bundstykket på døren eller andet, der gør døren træg at lukke. Nogle gange skal dørkarmen justeres.

  • Låsning mislykkes. Advarselssignal og talt besked. Årsag. Døren lukker, eller håndtaget er ikke i hvileposition / vandret. Slip håndtaget, og skub det til døren, lås det op igen. Hvis dette sker igen, skal du justere døren på samme måde som i tilfælde af mislykket låsning

 

Håndtaget kan ikke sidde helt fast under installationen

Dette skyldes normalt, at du har valgt for lang en firkantet dørgrebspind. Det er vigtigt at vælge den rigtige længde på de firkantede dørgrebspinde der er fastgjort til håndtagene. Dørgrebspinden må ikke være kortere, end den når præcist fra beslagets kant. Derudover må den ikke stikke mere end 20 mm fra beslagets kant. Pakken indeholder flere forskellige vriderpinde, der kan kombineres til dørtykkelser i området 44 til 88 mm.

Skift masterkode - sådan gør du det!

Har du brug for at ændre din masterkode?

Hvis du har tilsluttet din Yale Doorman til Yale Access App, bruger du ikke en traditionel masterkode. Låsen programmeres derefter ved hjælp af appen. Hvis du ikke har tilsluttet din lås til Yale Access App, og du kender din masterkode, kan du ændre masterkoden via menupunkt 2 på tastaturet. Hvis du IKKE kender din masterkode, skal du først nulstille din Yale Doorman L3 til fabriksindstillinger.

Se hvordan du gør det under sprøgsmålet: Hvordan nulstiller jeg Yale Doorman L3 til fabriksindstillinger?

Temperaturændringer kan påvirke din dør, så Yale Doorman L3 ikke kan låses

Om foråret og efteråret kan meget hurtigskiftende udetemperaturer få træværket i din dør til at udvide sig eller trække sig sammen, hvilket kan ændre afstanden til karmen. For at Yale Doorman skal fungere korrekt, skal afstanden mellem døren og karmen være maksimal 5 mm (anbefalede afstand er 3 mm). Hvis din Yale Doorman ikke kan låses, kan det derfor være nødvendigt at justere afstanden.

  • Afstanden mellem døren og karmen skal være maksimal 5 mm (anbefalede afstand 3 mm).
  • Hvis din Yale Doorman ikke kan låses, kan det derfor være nødvendigt at justere afstanden. Dette kan du gøre ved at købe en ekstra underlagsplade til at lægge under slutblikket. Disse fås i 1 mm og 2 mm tykkelse.
Test for at se, om låsen fungerer korrekt – Hvordan tester jeg det?

1. Med åben dør, tryk og hold den lille hjælpefalle over riglen inde, så springer riglen ud, og du kan nu låse med * eller ved at dreje vrideren. Fungerer låsen korrekt på denne måde, er det formentlig noget i dørmiljøet, der gør, at låsen ikke kan låse. Det er højst sandsynligt fordi, at afstanden mellem slutblikket og dørkarmen er for stor. Afstanden mellem døren og karmen være maksimal 5 mm (anbefalede afstand er 3 mm). 

2. Kan den stadig ikke låse:

  • Kontrollér om afstanden mellem døren og karmen skal være maksimal 5 mm (anbefalede afstand 3 mm).
  • Kontrollér at kablerne ikke har taget skade.
  • Kontrollér at stikkene sidder i, og at stiften i stikkene ikke har taget skade.
Hvordan nulstiller jeg Yale Doorman L3 til fabriksindstillinger?

Der kan være flere grunde til, at du ønsker at gendanne din Yale Doormans fabriksindstillinger.

Det kan for eksempel være fordi:

  1. Du er flyttet i en bolig, hvor der allerede er en Yale Doorman L3 monteret, og du ønsker at slette den tidligere ejers indstillinger, koder og nøglebrikker, for at registrere dine egne.

  2. Du ønsker ikke længere at bruge den nuværende appløsning og vil skifte til et andet integreret system for at styre din Yale Doorman L3. Sådan udføres nulstilling : Når du har tilsluttet din lås til Yale Access-appen, skal du nulstille låsen via appen i indstillingsmenuen, vælg den rigtige lås, hvis du har flere, og vælg fabriksindstilling. Hvis du aldrig har tilsluttet din Yale Dooman L3 til Yale Access, skal du lave en nulstilling til fabriksindstillinger med knappen under batteridækslet. Fjern et batteri, hold knappen inde, indsæt batteriet, og vent på låsens hilsen. Slip knappen. Du har brug for en papirclips eller pen for at få adgang til knappen.
Jeg kan ikke åbne min Yale Doorman L3, hvad gør jeg?

Hvis du er på indersiden, kan du altid lave en nødåbning. Drej vrideren en kvart omgang. Enten højre eller venstre, afhængigt af om du har en højre eller venstre dør. Skub samtidigt håndtaget ned, og døren åbnes.


Hvis du er udenfor, så læs svaret på spørgsmålet "Hvad skal jeg gøre, hvis Yale Doorman L3 er stoppet med at fungere?" for fejlfindingstips

Hvad skal jeg gøre, hvis Yale Doorman L3 er stoppet med at fungere?

Prøv at løse problemet i følgende rækkefølge:

  1. Hvis du har tastet koden forkert flere gange i træk, vil Yale Doorman være låst i et par minutter, før du kan forsøge igen.

  2. Hvis du har din Yale Doorman integreret med et alarmsystem, kan det være, at den tidsperiode, som du har angivet, at koden skal være gyldig i, er udløbet.  

  3. Hvis din Yale Doorman ikke fungerer, så kan du genstarte den ved at trykke på genstartknappen, der er placeret mellem batteripolerne på undersiden af det udvendige langskilt. Alle dine indstillinger forbliver uændret, selvom du genstarter din Yale Doorman.

  4. Test at låsen virker: Mens døren er åben, tryk spærrefallen ind og hold den inde. Lås ved at trykke * på den udvendige låseknap eller ved at dreje vrideren. Fungerer låsen, som den skal i denne test, er det formentligt noget i dørmiljøet, der forhindrer låsen i at låse. Den mest sandsynlige er, at afstanden mellem låsekassen og slutblikket er for stor og ikke de anbefalede 3 mm.

  5. Yale Doorman kan stadig ikke låses:
    • Kontroller afstanden mellem dør og karm. Anbefalet afstand er 3 mm.
    • Kontroller printkortet for ridser, skader og løse kontakter.
    • Kontroller, at kontakterne er helt indsat, og at stifterne i kontakterne ikke er beskadigede eller forkerte.

  6. Vejrforandringer kan påvirke din dør. Om foråret og efteråret kan meget hurtigtskiftende udetemperaturer få træværket i din dør til at udvide sigeller trække sig sammen, hvilket kan ændre afstanden til karmen. For at Yale Doorman skal fungere korrekt, er den anbefalede afstand til karmen 3 mm. Hvis din Yale Doorman ikke kan låses, kan det derfor være nødvendigt at justere afstanden mellem døren og karmen.
  7. Det kan også være fordi, at batteriet er afladt. I det tilfælde vil du i god tid få en advarselslyd samt en lampe, der lyser. Hvis Yale Doorman trods disse advarsler løber helt tør for batteri, kan man fra udvendig side tilslutte et 9 volt batteri
    og derefter låse døren op med gyldig kode, nøglebrik eller fjernbetjening. Skift derefter batterierne.

  8. Batteripolerne til 9 volt batteriet befinder sig på undersiden af det udvendige langskilt.
Hvordan indstiller eller ændrer jeg masterkode?

Indstil masterkode: Når du installerer din lås og følger instruktionerne, som låsen giver dig, bliver du bedt om at indtaste en 6-cifret masterkode. Gem din masterkode på et sikkert sted, da sidstnævnte er nødvendigt i tilfælde af ændringer i dine låseindstillinger. 

Ændring af masterkode: Hvis du kender din masterkode, når du skal ændre den, kan dette gøres via menuen i din Yale Doorman L3, menupunkt 2. Bemærk! Hvis du har tilsluttet din lås til Yale Access-appen, bruger du ikke en traditionel masterkode. Du nulstiller låsen ved hjælp af appen. Se Hvordan nulstiller jeg Yale Doorman L3 til fabriksindstillinger?

Påvirker min Wifi-router signalet fra Yale Smart Hub eller Connect Bridge?

Det kan det gøre, hvis du oplever problemer med signalet til dine enheder (Yale Doorman L3, alarm osv.), Flyt derefter hubben eller Connect Bridge fra routeren.

Hvorfor bliver min Yale Doorman L3 alarm aktiveret, selvom døren er lukket?Hvorfor bliver min Yale Doorman L3 alarm aktiveret, selvom døren er lukket?

Om foråret og efteråret kan meget hurtigtskiftende udetemperaturer få træværket i din dør til at udvide sig eller trække sig sammen, hvilket kan ændre afstanden til karmen. For at Yale Doorman skal fungere korrekt, er den anbefalede afstand til karmen 3 mm. Hvis din Yale Doorman ikke kan låses, kan det derfor være nødvendigt at justere afstanden mellem døren og karmen. Se i YaleDoorman L3 manualen, hvordan du kan justere afstanden.

Får jeg nogen indikation på, at låsen ikke kunne låses?

Ja, låsen vil sige en lyd og blinke. Hvis du har tilsluttet låsen med Yale Access App, kan du også se en log over dette i appen. 

Hvad gør jeg, hvis jeg har for højt batteriforbrug?

Kontroller, at vrideren springer tilbage af sig selv og ikke står lodret. Årsagen til, at vrideren sætter sig fast og forbliver lodret, skyldes normalt, at medbringeren er for lang, hvis det er nødvendigt, skal du skære medbringeren af med 1 enhed mere. Sørg for, at nødoplukningen fungerer, efter at medbringeren er skåret af.


En anden grund til højt batteriforbrug kan være dårlig forbindelse med din Yale Hub  eller Yale Connect Wi-Fi. Prøv at flytte disse og brug appens funktion til at kontrollere signalstyrken

Hvordan ændrer jeg indstillingerne i min Yale Doorman, når den er integreret med en app?

Du justerer indstillingerne i den app, der er knyttet til din lås. Indstillingerne er ikke længere tilgængelige via tastaturet.

Brug for mere hjælp?